Monday 3 December 2012

Udang ooo udang!!!


BANGKAI Udang???

saya mau kongsi skit, pagi hari tu pegi lab tgk baby udang.. hari ni ada pelik skit sbb kelihatan ada berupa bangkai2 udang di permukaan air...

perasaan mula sedih, igtkan mula2 baby udang mati.. rupa2nya, bila diperhatikan betul2 itu adalah kulit udang, udang baru bertukar kulit. itu maksudnya udang sudah transform stage yang seterusnya.. membesar...



KENAPA PERLU TUKAR KULIT??

dalam hati bermonolog sendiri, kenapalah udang tidak terus membesar tanpa menukar kulit baru, yalah, dalam fikiran kita pasti begitu, kerana secara logiknya semakin banyak lapisan semakin kuat, kebal dan kukuh kedudukannya. begitu kan?

secara kajiannya, kenapa udang harus bertukar kulit adalah kerana :
1. untuk memberi laluan kepada kulit baru tumbuh.
2. untuk memberikan ruang kpd badannya utk mengembang dan seterusnya membesar.

ya ALLAH, sungguh ini satu fitrah yang luar biasa dari pemikiran kita, melepaskan yang sedia ada untuk memberikan ruang kepada yang lebih baik berkembang...



APA kaitannya dengan kita?

ya... dalam kepala kita sudah terpahat bahawa memberi itu mengurangkan, melepaskan yang sedia ada itu merugikan..

itu kerana sempitnya pemikiran bahawa rezeki itu hanya yang nampak dan berbentuk wang. sedangkan memberi itu membawa maksud yang cukup luas. senyum itu memberi, mengingatkan manusia kepada ALLAh itu memberi, mem 'post' benda2 baik di FB itu memberi.

dan bagi yang berduit pula, janganlah tanamkan dalam fikiran anda bahawa memberi itu mengurangkan wang saku kita. sebenarnya dengan memberi ALLAH akan melipat ganda rezeki anda. sekali lagi, ditegaskan jangan pandang rezeki itu hanya pada benda yang tangible.

memberilah utk memberi ruang kepada rezeki yang lebih besar dan bersih utk tumbuh.



APA2 TINGU2???

ya... ayat2 ALLAH ni ada dua jenis, pertama ayat MAQRUAH yang utk dibaca seperti al-Quran dan al-hadith dan kedua ayat2 Manzurah, ayat yang utk dilihat iaitu semua makhluk ciptaanNYA seperti gunung ganang, lautan, ikan2an dan etc.

itulah kenapa kalau dilihat ayat2 al-quran tidak lebih 600 yang berbicara tentang hukum hakam. yang selebihnya menyuruh kita melihat dan memikirkan ciptaanNYA.

kan biasa kita baca dalam al-Quran ayat berbunyi afa la ta'qilun, afal tatafakkarun, afala tanzurun, afala yu'minun??

kalau dalam bahasa lembutnya, adakah kamu tidak melihat(ciptaan ALLAH), kamu tidak berfikir tentang kebesaran ALLAH, kenapa kamu tidak mahu beriman? kenapa kamu tidak mahu mentadabbur ayat2 ALLAH?

tapi KALAU BAHASA KASARNYA!!
"kamu ni takdak akal kah?"
"kamu igt kamu pandai sangat kah?
"kamu igt kamu hebat sgtkah?"
"kau letak mata kau di mana? sampai tidak mahu melihat kebesaran ALLAH"??
"kau igt kau boleh hidup kah tanpa izin ALLAH"

ALLAh juga sudah bagi contoh tentang kehancuran kaum2 yang gagah dan kuat seperti kaum Aad dan tsamud kerana keangkuhan dan kseombongan mereka...

saya harap kita sama2 terasalah dengan teguran ALLAH ni, dan secara peribadi diri yang menulis ini terasa lebih panas telinganya.

No comments:

Post a Comment

Followers