Saturday 29 December 2012

KISAH SI BUTA...


Ada satu kisah..... tentang si Buta....

Si buta dahulu seorang yang celik dan dia jadi buta ketika dia berumur 4 tahun disebabkan satu kemalangan yang telah menyebabkan dia menjadi buta. Si buta tinggal di padang pasir. Benda terakhir yang si buta lihat pada waktu dia celik adalah Unta. Namun, dia tidak tahu bahawa binatang itu adalah dipanggil unta.
Jadi, satu hari datang seorang budak bertemu dengan si buta. Mereka berbual-bual dan sampai satu ketika si budak bertanya kepada si buta. “Wahai abg, saya ingin bertanya, saya selalu dengar bahawa raja segala binatang itu singa. Bagaimana bentuk singa ya?” tanya budak tu. Disebabkan mereka tinggal di padang pasir jadi mereka tidak pernah melihat singa.
Si buta pun menjawab, walaupun sebenarnya dia tidak tahu bagaimana bentuk singa tapi disebabkan egonya dan malu kepada budak tersebut. Benda terakhir si buta pernah lihat adalah unta walaupun sebenarnya dia tidak tahu itu adalah unta. Jadi, dalam sangkaan dan fikiran dia. Mungkin apa yang dia nampak kali terakhir. Mungkin itulah yang dipanggil singa.
Lalu, si buta bercerita dengan penuh keyakinan “ singa itu adalah satu binatang berwarna kuning2 mcm pasir..................sampailah ciri yang terakhir iaitu, singa itu mempunyai bonggol di belakangnya.
Si budak yang tidak pernah melihat unta dan singa hanya mengiakan sahaja dan mula menanam dalam fikirannya bahawa singa itu memang begitulah bentuknya.
Beberapa tahun kemudian, Ketika si budak mula masuk tadika, dia di tanya satu gambar binatang serupa seperti apa yang diceritakan oleh si buta. Kemudian dia menjawab dgn penuh yakin tanpa ragu2, itu adalah SINGA cikgu. Namun, Semua rakan2nya mengetawakannya. Hahaha!! Dia rupanya sudah tertipu dengan apa yang telah diceritakan oleh si buta.


PERKARA YANG BERKEPALA

Ya.. setiap perkara mesti berkepala... saya pernah bagitau dengan seorang teman rapat, saya katakan “ setiap perkara mesti berkepala..” teman saya ternga-nga sebentar. Dia balas ”saya x faham maksud kamu”..
Cuba kita lihat keadaan di sekeliling kita. Semuanya mempunyai kepala dan kakitangannya masing-masing. Teman saya mula tangkap sesuatu.
Kita sebenarnya tidak boleh lari dari berpersatuan atau senang cerita hendak bergerak sendirian tanpa bantuan rakan2. Lihatlah fitrah ALLAh ciptakan bagi banyak perkara,  susunan bulan-bulan dalam islam, dalam banyak bulan2 tersebut bulan Ramadhan sebagai ketua. Cuba lihat lagi politik rimba binatang, kita nampak singa sebagai ketua. Lihat lagi hari-hari dalam kehidupan kita, ada 7 hari dan hari jumaat sebagai penghulu segala hari. Sedangkan benda dan binatang yang tiada akalpun perlu kesatuan dan jemaah. Apatah lagi manusia, yakan? Bermulalah dari pengurusan organisasi yang paling kecil iaitu keluarga hinggalah pengurusan negara iaitu kerajaan yang dikendalikan oleh parti2 politik semuanya memerlukan kepala dan kakitangan. Jadi, adalah sesuatu yang tidak wajar sekiranya kita menolak fitrah ciptaan Allah iaitu perlunya berpersatuan dan berjemaah.


SEMUA ORANG MAHUKAN KEPALA YANG BAIK

Yakan? Bagi saya, sebagai seorang Muslim, asas kepercayaan saya adalah berdasarkan apa yang saya yakini iaitu Al-Quran dan as-Sunnah. Oleh itu, pastinya saya juga mahukan kepala yang berteraskan al-Quran dan as-Sunnah. Khususnya kepala dalam pengendalian negara kita.
Yakan? Pelikkan jikalau kita katakan kita yakini AL-Quran tapi menolak apa yang ALLAH suruh. Yakan? Yakan? Makanya, Kita seharusnya memilih pemimpin yang mengatakan asas kepercayaannya adalah Al-Quran dan AS-sunnah, dan dia zahirkan apa yang dia katakan. Dan untuk pelaksanaan berdasarkan al-Quran dan as-sunnah pastinya perlu ilmu dalam bidang Al-Quran dan as-sunnah.
Kenapa kita perlu pemimpin yang ahli dan arif dalam Al-Quran dan hadith?
 Sebabnya pertama, ilmu Al-Quran itu adalah kata-kata daripada Allah swt. Jadi, pemahamannya perlu mendalam dan tidak boleh kalau sekadar secara luaran. Kedua, dalam Al-Quran dan hadith itu sudah mencakupi seluruh kehidupan manusia bermulalah dari cara buang air besar hinggalah cara pengurusan negara(politik) sudah ditunjukkan oleh Allah dan rasulallah saw.. Lalu, rakan pembaca yang dikasihi, kita berbalik kepada cerita si buta di atas. Cuba kita bayangkan pemimpin kita yang tidak asas yang kuat dan tidak berilmu tentang Al-Quran. Bagaimana dia boleh membawa kita menuju ALLAH swt? Bagaimana dia boleh membawa kita bersama al-Quran dan hadith sedangkan dia sendiri tidak faham al-Quran dan hadith.


PENGAJIAN BERSAMA TUKANG MASAK

Saya teringat kisah waktu saya masih di zaman kanak-kanak, umur kira-kira 11 tahun iaitu ketika saya mula belajar membaca al-Quran dan asas-asas ilmu fardhu ‘ain. Saya bersama dua adik beradik saya juga belajar bersama-sama mengaji ilmu islam dengan seorang ustaz, namanya Alwan(semoga ALLAH merahmatinya walau di mana ia berada). Berbangsa Jawa. Dia seorang tukang masak di sebuah restoran. Namun, dalam masa yang sama dia juga mempunyai ilmu yang mendalam tentang Al-Quran. Kami mengaji dengannya setiap malam selepas isya’.
Satu Hari kami belajar tentang rukun solat. Rukun solat ada 13 semuanya, ketika kami sampai kepada duduk antara dua sujud. Jadi, bingung walaupun memang sudah tahu solat tapi perkataannya itu membuatkan otak berfikir seketika. Apatah lagi adik saya yang paling bongsu. Langsung ditanya oleh adik yang Bongsu, adakah duduk antara dua sujud itu kita duduk di antara dua orang yang sujud.
Nampak? Itu baru perkara yang simple dan mudah. Apatah lagi perkara dan hukum-hukum yang melibatkan negara. Kalau lah kami belajar dengan hanya menggunakan buku tanpa adanya guru yang memandu pastinya banyak ilmu yang kami sesat. Itulah kenapa kita perlu guru yang arif dalam membimbing ilmu al-Quran dan al-hadith.

Kita berbalik kepada perlunya pemimpin yang arif dan faqih dalam Al-Quran. Jadi, sekarang apa poin kita untuk menolak kepimpinan orang yang ‘alim tentang Al-Quran dan al-hadith kalau kita benar-benar ikhlas dalam mencari redha Allah??

No comments:

Post a Comment

Followers