Monday 3 December 2012

MISKINKAH MEREKA???

MISKINKAH MEREKA

Fuh!! Ada pla berita sekarang ni pasal negeri termiskin di malaysia sekarang ni.....

MISKIN DALAM ISLAM

Miskin???? Kadang2 saya terfikir boleh jadi rakyat kebanyakan di MALAYSIA sudah salah faham tentang pengertian miskin itu sendiri. Bagi saya sebagai seorang muslim, kita kena kembalikan pengertian miskin itu kepada pengertian miskin dalam islam..

Miskin dalam perspektif islam tidak hanya tertumpu kepada nilai-nilai nyata(tangibles) semata-mata seperti wang, harta, kereta dan sebagainya. Namun, juga mengambil kira nilai-nilai yang tidak nyata(intangibles) seperti iman dan tahap nafsu.

KEKAYAAN MATERIALISME

Sekarang kita dididik dengan meletakkan kekayaan itu hanya berteraskan nilai-nilai nyata seperti harta benda, wang dan seumpamanya. Kita meletakkan indikator atau kayu pengukur bagi sesebuah kekayaan itu hanya memandang kepada materialisme semata-mata. Itu adalah hasil doktrin golongan sekularisme. Dan ini tidak baik, hasilnya lahirlah golongan yang hanya berlumba-lumba mengejar kekayaan materialisme. Lalu, di mana kita letakkan Al-Quran dan As-sunnah sebagai sumber rujukan kita yang utama???

UMAT ISLAM HARUS KAYA

Siapa kata salah untuk jadi kaya dunia? Islam tidak melarang. Tetapi perlumbaan untuk mengejar dunia dan untuk bermegah- megah itu yang dilarang. Kerana bila sudah berlaku perlumbaan, maka wujudlah satu prinsip “matlamat menghalalkan cara”. Sedangkan golongan ini sudah ditegur oleh ALLAH swt didalam al-Quran yang suci.

“ Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh), (1) Sehingga kamu masuk kubur. (2) Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati)! (3) Sekali lagi (diingatkan): Jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk pada hari kiamat)! (4) Demi sesungguhnya! Kalaulah kamu mengetahui (apa yang kamu akan hadapi) dengan pengetahuan yang yakin, (tentulah kamu akan mengerjakan perkara-perkara yang menjadi bekalan kamu untuk hari akhirat). (5) (Ingatlah) demi sesungguhnya! Kamu akan melihat Neraka yang marak menjulang. (6) Selepas itu, demi sesungguhnya! Kamu (wahai orang-orang yang derhaka) akan melihatnya dengan penglihatan yang yakin (semasa kamu dilemparkan ke dalamnya)! (7) Selain dari itu, sesungguhnya kamu akan ditanya pada hari itu, tentang segala nikmat (yang kamu telah menikmatinya)! / (8)”

Tetapi untuk mempercayai ayat seperti ini tentang kewujudan neraka. Keyakinan kepada ALLAH mesti kawan2 letakkan sebagai dasar utama. Kalau tidak pasti tidak ada rasa takut dan terkesan dalam diri kawan2.

MISKIN DAN KAYA PADA MUHAMMAD SAW

Memetik keterangan dari artikel teras transformasi zakat oleh Muhammad Syukri Salleh.”Kita mungkin teringat beberapa kisah yang dirakamkan dalam hadith rasulallah saw.

1. Muhammad saw tidak mengarahkan ahluss suffah yang miskin pada zaman itu untuk menjadi kaya.

2. Seorang Ansar miskin yang datang meminta bantuan Rasulallah Saw kerana tidak tahan dengan kemiskinannya telah diminta oleh rasulallah saw agar beliau bekerja. Pertamanya dilelongkan oleh rasulallah kain dan bekas minuman milik orang miskin Ansar dgn 2 dirham. Kedua diberikan kepada org ansar tersebut 1 dirham untuk memenuhi keperluannya dan 1 dirham utk dibelikan mata kapak utk beliau bekerja mencari nafkah.

3. Tsa’labah yang hendak menjadi kaya dan meminta rasulallah berdoa untuknya tidak pula direstui oleh rasulallah.

4. Saidina Abdur Rahman bin Auf sahabat rasulallah yang kaya berhasrat untuk menjadi miskin tetapi dibenarkan oleh rasulallah.”

Kalau kita tengok tindakan rasulallah saw, kenapa tidak menyuruh ahlus suffah untuk menjadi kaya sbb ahlus suffah sudah kaya jiwa. Sentiasan merasa cukup. Kemudian, tsa’labah yang menjadi kaya rasulallah tidak benarkan sebab rasulallah tau kekayaan itu akan menjadikannya jauh dari ALLAH. Tetapi abdur rahman bin auf pula tidak direstui hajatnya itu kerana walaupun dia kaya namun sentiasa memberi sumbangan ke jalan yang betul iaitu(Fi sabilillah).

LEBIH MULIA KAYA JIWA DARIPADA KAYA HARTA.
Naaaa.... sekarang macamana?
Kalau kaya dan mempunyai harta seluruh malaysiapun tetapi masih tidak merasa cukup. Orang seperti ini tetap juga miskin jiwa kerana tidak pernah merasa cukup dengan nikmat kurniaan ALLAH. Berbanding orang yang miskin walaupun hanya berlaukkan ikan masin shj setiap hari tetapi sentiasa merasa cukup dengan nikmat ALLAH. Maka orang miskin itu jauh lebih kaya jiwa daripada orang kaya tadi.

KELANTAN MISKIN?

Dari segi nilai-nilai nyata seperti harta negara, aset dan wang itu saya belum dapat data yang pasti. Namun, yang pastinya Kelantan tetap sahaja TOP 5 negeri yang paling rendah hutangnya di MALAYSIA berbanding negeri lain. Itu sudah menunjukkan mereka bukan yang termiskin.
Ketahuilah, Kelantan satu-satunya negeri yang pemimpinnya kaya jiwa. Walaupun tidak mempunyai harta yang banyak, rumah yang tidak seberapa dan kereta tidak seperti pemimpin kebanyakkan yang lain di MALAYSIA namun, jiwanya tetap sahaja tawaduk(rendah hati) kepada ALLAH. Kalau pemimpinnya pun sudah begitu sudah pasti kebanyakkan rakyatnya juga akan mencontohi pemimpin mereka.

Kemudian kalau kita kaji secara mendalam Kelantan juga sama seperti negeri2 lain majunya. Yang lebihnya, mereka kaya jiwa. Dan ini sudah tentu jauh lebih mulia di sisi ALLAH swt.

Sekarang persoalannya...

Mahu mulia di sisi ALLAH atau di sisi penduduk dunia??
Renung2kan dan selamat beramal.... coolkannnnn??

No comments:

Post a Comment

Followers