Monday 10 December 2012

KEBODOHAN ADALAH IBU PINTU KEMASUKAN PENGARUH SYATITAN DAN JIN DALAM BADAN MANUSIA

terdapat banyak pintu kemasukan syaitan dan jin dalam badan kita. Dan di antara banyak-banyak pintu yang ada. pintu yang paling besar dan pintu ini tukang support kepada pintu-pintu yang lain iaitu kebodohan.

kenapa kita katakan ini adalah pintu paling besar untuk jin dan syaitan masuk ke dalam badan kita? kerana bila kita jahil atau bodoh, kita tidak bahawa terdapat banyak lagi pintu-pintu kecil kemasukan dan pengaruh jin dan syaitan ke dalam badan kita. makanya, kebodohan itu harus dihapuskan dahulu.

Jawapannya menuntut ilmu. 

tapi kena hati-hati... permaina syaitan sangat halus. bila seorang muslim hendak menuntut ilmu, syaitan akan membisikkan ke dalam dirinya. "jangan tuntut ilmu banyak2, nanti susah untuk diamal, kan sia-sia namanya tu" akhirnya kita biarkan diri kita dalam keadaan bodoh.

sedangkan Abu hurairah pernah berkata : "tidak menuntut ilmu itu sudah dikira sia-sia". 

makanya, jangan tewas dengan tipu daya syaitan.



MARAH 

di antara anak pintu kemsukan Jin dan pengaruh syaitan ke dalam diri kita adalah Marah. 

Cuba kita bayangkan kalau marah, urat muka menegang, muka jadi masam, mata merah, darah naik.... wuuhhhh.... ganas... itu zahirnya pun sudah buruk apatah lagi batin yang marah. 
ALLAH ciptakan manusia batinnya itu kan pasti menggambarkan zahirnya.. contoh seorang yang beriman dan hati nya baikpastinya ternampak zahirnya baik akhlaknya, rajin solat dan taat kepada ALLAh dan Rasul..

lalu begitu juga keadaannya marah, batin yang marah selain dari marah kerana maksiat itu buruk. dan keburukan itu pastinya akan terzahir melalui mukanya. 

APa akan terjadi? 

Bila marah biasanya bukan akal lagi yang berkuasa tapi emosi. bila emosi sudah mendominasi akal dan fikiran. pastinya. dia akan memperlakukan sesuatu yang jauh dari kewarasan akal fikiran. kan biasa2 sahaja kita dengar buayafren membunuh gelifren nya kerana gelifrennya curang. bukankah itu sudah luar daripada kewarasan akal fikiran?

dan inilah salah satu pintu kemasukan pengaruh jin dan syaitan ke dalam badan kita. Syaitan akan meniupkan api kemarahan sehinggalah berlakunya sesuatu yang luar kawalan.

JAhanam Syaitan yang direjam!! 

itulah ketika mana seorang shbt bertemu nabi saw utk meminta nasihat. nabi katakan. jangan MArah. lalu pemuda itu bertanya lagi " seterusnya?.. nabi konsisten jawab jangan marah sehingga kali yang ketiga...

makanya, bila marah ucapkan A'udzubillahiminassyaitonnirrojim... "Aku berlindung kepadaMU ya ALLAH daripada syaitan yang direjam"

No comments:

Post a Comment

Followers