Monday 3 December 2012

rumah terbakar

Rumah kebakaran

Hari tu, berlaku satu kebakaran rumah, orang di sekeliling marah2 dan teriak2, namun mereka tidak mampu berbuat apa-apa kerana api tersebut sudah sangat besar dan mereka juga tidak ada alat yang hebat serta kemahiran sebagai seorang bomba, yang mereka mampu hanyalah berteriak dengan perasaan yang marah, antara suara yang kedengaran, “Sial punya bomba! rumah dalam kebakaranpun lam
bat lagi datang!”, ada lagi, “mana bomba ni? ko tauka ada banyak barang berharga dalam rumah tu?”, “bomba ni faham ka tidak tugas dia ni?”,…. semua orang hilang sabar.....

Ya… orang tau, tugas bomba adalah penyelamat di samping pemadam api kebakaran…
Dan orang marah apabila mereka tidak melakukan tugas dengan baik itu memang kebiasaan…

Begitulah dengan polis, hakim, doctor dan seumpamanya mempunyai tugas masing-masing dan kita memang tahu tentang hal itu… kita mahu mereka melakukan tugas dgn baik… tapi yang bawah ni pelik…


‘ULAMA SEBAGAI BOMBA KEPADA API KEMAKSIATAN

Tapi saya ingin bertanya kepada anda semua, kalaulah api kemaksiatan semakin membara di sekitar kita. Ini tugas siapa? Ya.. kita tahu itu memang tanggungjawab setiap orang muslim tapi siapakah yang lebih ahlinya, untuk memadamkan api kemaksiatan tersebut? Tentulah ‘ulama… orang yang faqih agama, tau mana yang ditegah dan mana yang diperintahkan oleh ALLAH…

Dan saya ingin bertanya lagi.. Adakah kemaksiatan itu hanya zina, buka aurat dan minum arak, bukankah kezaliman terhadap rakyat itu satu maksiat? Bukan ketidakadilan itu juga satu bentuk maksiat?

Saya gembira kerana kita masih mempunyai ‘ulama yang baik dan berjuang atas dasar keikhlasan semata-mata mencari redha PENCIPTA SEKALIAN ALAM.

Pertama, kita tidak marah kepada ‘ulama yang benar-benar ikhlas, tapi kita benci dan marah kepada ‘ulama suu’(‘ulama yang jahat), mereka menghalalkan yang haram demi mendapatkan sebungkus MEE SEDAAP.

Kedua, kita tahu tugas ‘ulama memang sebagai bomba kepada api kemaksiatan, kenapa kita marah dan larang mereka apabila mereka mulakan langkah2 untuk memadamkannya? Kan itu memang tugas mereka.. kenapa perlu kita halang?? Malahan kadang2 kita lagi yang menuangkan lagi minyak petrol ke dalamnya agar api kemaksiatan tersebut semakin besar…

SO VERY TOO MUCH THE WRONG, SO VERY TOO MUCH THE WRONG, SOOOOO MUCH!!! (saya minta maaf cikgu bahasa inggeris)


APA KITA PERLU BUAT?

Kata Nabi Saw : “ sekiranya kamu Nampak perkara munkar hendaklah kamu cegahnya dengan tangan, klu tidak mampu cegahlah dengan lisan, kalau tidak mampu cegahlah dengan hati dan itu adalah selemah-lemah iman”

1. Perkara munkar yang jelas,
Sheikh Dr Yusuf Al-Qaradhawi bercakap tentang hadith shahih diatas mengatakan bahawa mencegah kemungkaran mempunyai 3 syarat :

1. Perkara yang disepakati haramnya.
Tidak boleh mencegah perkara-perkara makruh yang dilakukan. Juga dimaksudkan didalam kategori ini ialah orang-orang yang meninggalkan sunnah (seperti tidak berjanggut dsb) tidak dianggap melakukan mungkar.

2. Kemungkaran itu dilakukan secara terang-terang.
Ertinya kemungkaran itu dilakukan secara terang-terangan, dihadapan umum/public. Tidak boleh sengaja mengintai-intai atau memasang alat-alat pendengaran bagi menangkap mereka yang melakukan mungkar.

3. Kemampuan bertindak untuk mengubah kemungkaran.
Ertinya orang yang ingin mengubah kemungkaran harus memiliki kemampuan bertindak, baik secara individu ataupun bersama-sama dengan rakan yang lain iaitu mengubah dengan menggunakan kekuatan/ kuasa.

Makanya, keaiban orang jangan dicari-cari(surah al-hujurat ayat 12). Kita sedih kadang-kadang disebabkan ramai orang mencari-cari kesalahan sebab nak jatuhkan dan hancurkan karakter seseorang dan bukan kerana nak cegah maksiat.

2. DOA adalah selemah-lemah iman dan tiada lagi iman selepas itu.
Mencegah dengan hati. Cukupkah sekadar benci tanpa doa yang sungguh2.
Sedangkan nabi dah janji “DOA itu SENJATA ORANG2 MUKMIN”.

Saya ingin berkongsi dengan rakan FB sekalian tentang kisah kejatuhan kerajaan Islam di Andalusia sepanyol. Salah satu sebab kejatuhannya adalah disebabkan tidak makbulnya doa pendoa khas.Kerajaan islam ketika itu mempunyai sekumpulan ahli ibadah yang sentiasa berdoa memohon kemenangan dan kesejateraan umat islam di sepanyol dan itulah yang menjadi salah satu tunjang kekuatan umat islam di sepanyol.

Musuh-musuh islam berusaha untuk mencari weakness point kerajaan islam ketika itu dan akhirnya mereka mendapat tahu bahawa kerajaan islam sepanyol ada sekumpulan ahli ibadah yang sentiasa berdoa untuk kemenangan kerajaan islam sepanyol.

Jadi, suatu hari mereka telah merancang suatu muslihat dengan mengadakan majlis perdamaian dan makan malam dan menjemput pembesar kerajaan islam dan pendoa-pendoa tersebut. Kejamnya musuh islam, mereka telah mencampurkan makanan pada mlm itu dgn benda2 yang haram. Setelah selesai makan, pambesar mongul berkata : “ selepas ini doa kamu tidak lagi makbul kerana benda haram sudah bercampur dgn badan kamu “ dan memang benar akhirnya kerajaan sepanyol tewas.

Mungkin Nampak doa macam perkara yang simple tapi ia sebenarnya perkara yang besar.

Kata nabi : “berdoalah walaupun hanya mengikat tali kasut”

Hebatnya kuasa DOA yang sungguh-sungguh.

No comments:

Post a Comment

Followers